Pedagog i psycholog szkolny
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Menu
- Odsłony: 15667
Spektakle profilaktyczne grupy PaT Pelplin
Dnia 16 listopada w ZSP w Owidzu oraz I LO w Starogardzie Gdańskim odbyły się spektakle profilaktyczne grupy PaT Pelplin. W takcie trzech spotkań trwających po 45 minut zostały przedstawione dwa krótkie spektakle profilaktyczne „Moja Victoria” (scenariusz i reżyseria: Kornelia Weroniecka) oraz „Eleferia” (scenariusz i reżyseria : Mikołaj Gajda).
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Menu
- Odsłony: 16272
BEZ TABU I TAJEMNIC
PROGRAM ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
Z PRZEDMIOTU WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
DLA UCZNIÓW SZKÓŁY PONADGIMNAZJALNEJ
Kilka słów wstępu
Jednym z zadań współczesnej szkoły jest stworzenie młodym ludziom sprzyjających warunków do poznania, nie tylko otaczającej ich rzeczywistości, ale przede wszystkim, samego siebie. W toku realizacji tematyki przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie kształtuje się m.in. indywidualny system wartości i postaw społecznych młodych ludzi. Dobra znajomość własnej osoby jest pierwszym krokiem do tworzenia satysfakcjonujących i dojrzałych związków, a w konsekwencji szczęśliwej rodziny.
Do zadań współczesnej szkoły, także tej, w której pracuję, należy m.in. także wspieranie wszechstronnego rozwoju młodego człowieka, przygotowanie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, kształtowanie dojrzałych i odpowiedzialnych osobowości oraz, albo przede wszystkim, podnoszenie i podkreślanie roli rodziny.
Można, bowiem odnieść wrażenie, że w otaczającej rzeczywistości wartością pożądaną i najważniejszą są pieniądze, zapewniające dostatek i dobrobyt. Niepokojące wydają się wyniki badań CBOS przeprowadzone wśród Polaków w 2006 roku potwierdzają tą tendencję. Badani wskazali, że do szczęśliwego życia niezbędne są dla nich przede wszystkim pieniądze. Rodzina czy zgoda, miłość i zaufanie to elementy niezbędne do udanego życia dla zaledwie co trzeciego Polaka.
Z drugiej strony trudno oprzeć się wrażeniu, że zwiększa się ilość osób rozwiedzionych i samotnych. Wydaje się, że to efekt wysiłku, czasu oraz pieniędzy włożonych w zdobycie pozycji zawodowej czy pogonią za sukcesem, kosztem życia rodzinnego.
Pocieszające wydają się w tej sytuacji wyniki najnowszych badań z zakresu psychologii społecznej pokazujące, że rzeczywiście osoby ubogie są bardzo nieszczęśliwe. Natomiast to, co ciekawe i zaskakujące, to fakt, iż bogactwo wcale nie gwarantuje dużo szczęścia. Niezaspokojenie pewnych podstawowych potrzeb czyni, bowiem ludzi nieszczęśliwymi, po ich zaspokojeniu natomiast (pożywienie, schronienie, bezpieczeństwo, więzi społeczne), dalsze przyrosty dochodu w zaledwie niewielkim stopniu zmieniają poziom szczęścia.
Uzasadnione wydaje się, więc pokazanie młodym ludziom całej gamy możliwości wyborów wraz z przepisanymi im konsekwencjami. Każdy młody człowiek powinien mieć autonomię w zakresie podejmowanych przez siebie decyzji. Zadaniem szkoły jest przygotowanie ludzi dojrzałych, gotowych do ponoszenia odpowiedzialności.
Realizowane przeze mnie treści programowe uświadomią młodym ludziom rolę rodziny oraz przygotują do pełnienia ról partnerskich, małżeńskich czy rodzicielskich. Zależy mi na wspieraniu młodych ludzi w kształtowaniu i rozwijaniu dojrzałości w sferze fizycznej, społecznej, psychicznej i emocjonalnej.
Założenia ogólne programu
Program powstał w wyniku kilkuletniej diagnozy potrzeb młodzieży w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Owidzu. Skierowany jest do uczniów klas I- III szkół ponadgimnazjalnych. Treści nauczania są zgodne z podstawą programową przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie.
Program wychodzi naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom uczniów na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Celem wychowania do życia w rodzinie jest ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka oraz pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania.
Program 14 zajęć (w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców) obejmuje wiedzę z zakresu nauk o rodzinie oraz rozwoju psychosekaulnego człowieka.
Wychowanie do życia w rodzinie jest przedmiotem obowiązkowym. Nieuczestniczenie w zajęciach jest możliwe w sytuacji złożenia u dyrektora szkoły rezygnacji z udziału w zajęciach (w przypadku uczniów niepełnoletnich deklarację składają rodzice).
TEMATY LEKCJI
TREŚCI NAUCZANIA PRZEMIOTU WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
DLA KLASY I
Ciekawe problemy, ważne pytania- zapoznanie uczestników z tematyką spotkań
Kim jestem? Dokąd zmierzam? Czyli o samopoznaniu i celach w życiu
Slang- słownictwo dotyczące seksualności człowieka
Podobieństwa czy przeciwieństwa, czyli o tym, jak ludzie dobierają się w pary?
Istota, rodzaje i etapy miłości
Fakty i mity na temat seksualności człowieka- guiz
Postawy młodzieży wobec inicjacji seksualnej
Pierwsza wizyta u ginekologa
Pigułka gwałtu- jak zadbać o swoje bezpieczeństwo
Styl życia matki a zagrożenia życia płodowego dziecka
Wpadka- projekcja filmu z serii „Nie zamykaj oczu”.
Pornografia- wyzwolenie czy zniewolenie
Anatomia i fizjologia żeńskich narządów płciowych
Anatomia i fizjologia męskich narządów płciowych
TREŚCI NAUCZANIA PRZEMIOTU WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
DLA KLASY II
Ciekawe problemy, ważne pytania- czyli zapoznanie uczestników z tematyką zajęć
Podobieństwa czy przeciwieństwa, czyli o tym, jak ludzie dobierają się w pary?
Skuteczna komunikacja w związku partnerskim
Młodzież a środki psychoaktywne. Projekcja filmu z serii „Nie zamykaj oczu. Piłem, brałem”
Antykoncepcja i naturalne metody planowania rodziny (2 godziny lekcyjne)
Rozwój psychoseksualny człowieka
Tożsamość mężczyzny we współczesnym świecie- przygotowanie do roli ojca
Wyprawa po moc, czyli o początkach przemocy w rodzinie
Zagrożenia życia rodzinnego- alkoholizm
Homoseksualność w hetero -normatywnej rzeczywistości
Prawa sekaulne człowieka
Wyznaczniki płodności
Aborcja- aspekt prawny, medyczny i etyczny. Debata.
ABC wiedz o HIV i AIDS
TREŚCI NAUCZANIA PRZEMIOTU WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
DLA KLASY III
Ciekawe pomysły, ważne pytania- czyli zapoznanie uczestników z tematyką spotkań
Małżeństwo i rodzicielstwo w świetle prawa
Kryzys w rodzinie- separacja, rozwód
Od stereotypu do dyskryminacji
Kłótnia w związku, czyli jak konstruktywnie rozwiązywać problemy
Próba generalna- odpowiedzialne rodzicielstwo
Koszty rodzicielstwa
Przebieg i higiena ciąży
Bezdzietność
Depresja i inne trudności w okresie poporodowym
Normy zachowań seksualnych
Style przywiązania- czyli dlaczego boimy się bliskości w związku
Wielopłciowość
Role kobiet i mężczyzn a panujące stereotypy
Jesień życia- kształtowanie postawy empatii i akceptacji wobec osób starszych
Autorka i realizatorka programu: mgr Marzena Sinicka (pedagożka, psycholożka, nauczycielka przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, edukatorka seksualna)
Program został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną Technikum im. gen. Józefa Hallera 13.09.2013 r.
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Menu
- Odsłony: 13200
Drodzy rodzice!
Serdecznie zapraszamy do korzystania ze strefy rodzica. To strona, na której znajdziecie Państwo zwięzłe, konkretne i praktyczne informacje na temat wychowywania nastolatków oraz ewentualnych zagrożeń i trudności, z jakimi się Państwo spotykacie. Zachęcamy również do dzielenia się z nami sugestiami na temat interesujących Państwa tematów. W tym celu prosimy pisać na nasze adresy mailowe:
Pedagog szkolny - Mateusz Kurowski
e-mail. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Postaramy się odpowiedzieć na Państwa pytania i wątpliwości oraz wskazać możliwe sposoby poradzenia sobie z trudnościami.
Zakładka będzie prowadzona cyklicznie, nowe tematy zostaną umieszczone w spisie treści.
Pedagog szkolny Mateusz Kurowski
Spis treści:
- Zadania pedagoga szkolnego
- Drogi Rodzicu, możesz zwrócić się do pedagoga szkolnego, gdy...
- Żadna porażka nie jest ostateczna ani żaden sukces...
- Jak mądrze wychować nastolatka
- Jak rozmawiać z nastolatkiem
- Cyberprzemoc
- Ulotka o cyberprzemocy
- Uzależnienie od Komputera/Internetu
- Jak zmotywować dziecko do nauki
- Poradnik dla rodziców o lekach, marihuanie, dopalaczach bez histerii
- Uzależnienia behawioralne - poradnik dla rodziców
- Stop dopalaczom
- NOWOŚCI:
- Dziecko w rozwodzie - poradnik dla rodziców
- 10 kroków ku temu by stać się lepszym rodzicem
warte przeczytania: Jak nauczyć dziecko szacunku do nauczyciela - artykuł
NOWOŚCI:
Pomocne linki i telefony:
http://www.starogard.cik.sos.pl/
Siloe. Punkt konsultacyjny dla młodzieży uzależnionej: 58 56 231 74
Przychodnia Leczenia Uzależnień: 58 56 294 93
http://www.niebieskalinia.org/
http://www.niebieskalinia.info/
Telefon zaufania dla młodzieży: http://www.116111.pl/mlodziez
http://www.telefonzaufania.org.pl/
http://fdn.pl/kursy/-BARDZO WAŻNY LINK!!!
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Menu
- Odsłony: 14538
Pedagog szkolny - Mateusz Kurowski
e-mail. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zakładka będzie prowadzona cyklicznie, nowe tematy zostaną umieszczone w spisie treści.
Spis treści:
Pomocne linki i telefony:
http://www.starogard.cik.sos.pl/
Siloe. Punkt konsultacyjny dla młodzieży uzależnionej: 58 56 231 74
Przychodnia Leczenia Uzależnień: 58 56 294 93
http://www.niebieskalinia.org/
http://www.niebieskalinia.info/
Telefon zaufania dla młodzieży: http://www.116111.pl/mlodziez
http://www.telefonzaufania.org.pl/
http://fdn.pl/kursy/- WAŻNY LINK!!!!
warto poczytać: http://www.charaktery.eu/
Co warto przeczytać?
- Prawa i obowiązki ucznia
- Drogi Uczniu, możesz zwórcić się do pedagoga szkolnego, gdy...
- Bajka o ciepłym i puchatym M.S.
- Techniki efektywnego uczenia się
NOWOŚCI:
- Biorąc nie jesteś sobą - dopalacze
- Profilaktyka AIDS/HIV - List od kumpeli
- Profilaktyka AIDS/HIV - ULOTKA - STR. 1- HIV/AIDS - definicja, różnice, źródła zakażeń
- Profilaktyka AIDS/HIV - ULOTKA STR. 2 - Jak można się zakazić, jak można się uchronić, inne infekcje
- Mechanizm uzaleznienia (filmik)- warto zobaczyć: http://dziwowisko.pl/mechanizm-uzaleznienia/
- Internet i komputer- poradnik
Strona 2 z 2
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec