header.jpg

Druga edycja projektu Comenius
w Technikum im. gen. J. Hallera w Owidzu
szansą na rozwój dla nauczycieli i uczniów

PB200066

WIZYTA W BRATYSŁAWIE

Współpraca sześciu szkół partnerskich rozpoczęła się od konferencji w Bratysławie w dniach 18-22 listopada, podczas której Technikum w Owidzu godnie reprezentowało sześciu uczniów, wyselekcjonowanych na drodze testów językowych i wiedzy z zakresu podstaw ekonomii i biznesu: Magdalena Grabowska, Wiktoria Ila, Monika Kuśnierz, Timur Yasinskiy, Igor Kardasz i Krzysztof Kamiński - oraz dwie nauczycielki: Anna Dymerska (koordynator projektu, nauczyciel języka angielskiego) oraz Bożena Gollus (nauczyciel podstaw przedsiębiorczości).

Głównym celem drugiego już w naszej szkole projektu Comenius, zatytułowanego „Intercultural competence in business”(„Komunikacja międzykulturowa w biznesie”), jest przede wszystkim ukształtowanie i rozwój świadomości istnienia różnic międzykulturowych w biznesie w pięciu zaangażowanych w projekt krajach partnerskich, tj.: Niemczech, Szwecji, Rumunii, Słowacji, Turcji i Polsce, zróżnicowanych pod względem kulturowym i światopoglądowym, a tym samym przygotowanie młodzieży ze szkół partnerskich do późniejszego prowadzenia działalności gospodarczej na rynku międzynarodowy. W rezultacie uczniowie Technikum w Owidzu dowiedzą się, jak należy zachowywać się w sytuacjach biznesowych w różnych krajach Europy.

W trakcie tego spotkania uczniowie zaprezentowali skecze przedstawiające typowe dla swojego kraju zachowania w sprawach biznesowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na przywary i cechy negatywne w relacjach pracodawca-pracownik. Ponadto, w celu lepszego poznania się uczestników ze szkół partnerskich, uczniowie każdego z państw przedstawili specyfikę swojej szkoły i regionu.

Jednakże najważniejszym zadaniem tej wizyty była praca uczniów nad tworzeniem, prezentacją i wyborem najciekawszego pomysłu na międzynarodowy biznes.

Uczniowie pracowali w mieszanych zespołach, w każdym uczeń z innej szkoły. Najpierw nawzajem musieli się przekonać do własnego pomysłu, wybrać najlepszy i przygotować prezentację tak, by uczniowie z innych zespołów głosowali na ich propozycję profilu międzynarodowej firmy. Zadanie niełatwe, bo dopiero po trzecim głosowaniu wygrał pomysł na restaurację z kuchnią regionalną państw biorących udział w projekcie. Poprzez głosowanie wybrano również najciekawszy pomysł na logo i nazwę międzynarodowej firmy, która teoretycznie ma mieć swoje oddziały w każdym z państw, z których pochodzą szkoły biorące udział w projekcie.

Dalsza praca uczniów ma polegać na określaniu m.in. procedury rejestracji oddziału w danym państwie, lokalizacji , budżetu, personelu , zasad i procedury spotkań biznesowych, itp.

Efektem końcowym dwóch lat projektu będzie Poradnik Międzynarodowego Zachowania, który będzie rozpowszechniany pośród szkolnej społeczności i poza nią . Poradnik da czytelnikowi ogólny obraz międzynarodowych różnic w biznesie w obrębie Unii Europejskiej. Umożliwi on uczniom odpowiednie zachowanie się podczas przyszłych biznesowych sytuacji (np. podczas praktyk lub pracy w krajach europejskich) i pomoże uniknąć kulturowych nieporozumień.

Ponadto warto też wspomnieć, że udział Technikum w Owidzu w kolejnym już projekcie Comenius, jest ogromną szansą zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli, na sprawdzenie swoich umiejętności językowych, poszerzenie wiedzy na temat obyczajowości i zwyczajów panujących w krajach partnerskich i rozwój własnej kreatywności. Nie bez znaczenie jest też fakt, że spotkania w kolejnych krajach partnerskich są znakomitą okazją do zwiedzenia nie tylko szkół uczestniczących w projekcie, ale też poznania okolicy miejsca zamieszkania i spuścizny kulturowej organizatorów spotkań roboczych.

No i wreszcie to także łatwy sposób na nawiązanie międzynarodowych przyjaźni, czego pierwsze oznaki były zauważalne już podczas spotkania inauguracyjnego w Bratysławie.

Oto kilka zdjęć z pierwszej mobilności:

 

Anna Dymerska

Joomla templates by a4joomla