header.jpg

Hejt i fake.

W linku udostępniam opracowane przez redakcję Biblioteki w Szkole materiały na temat fake newsów i hejtu. Z prezentacji dowiemy się m.in. czym są, co kieruje hejterami i autorami fake newsów, i jak się zachowywać będąc adresatem hejtu.

Ponieważ obecnie wszyscy uważniej śledzą informacje, to z pewnością część rodziców w naturalny sposób, podczas rozmów lub oglądania telewizji, tłumaczy dzieciom podstawy zasad weryfikacji źródeł czy wiary lub braku wiary w dany przekaz. Prezentacja poświęcona fake newsom wyjaśnia je w prosty i precyzyjny sposób. 

Wagę kwestii fake newsów w dobie wszechobecnych informacji na temat koronawirusa pokazuje m.in. polityka największych portali internetowych. Np. YouTube wyłączył płatności dla autorów filmów w jakikolwiek sposób powiązanych z wirusem. Allegro blokuje możliwość sprzedawania produktów pod nazwą koronawirusa. Inne serwisy wyłączają widoczność fałszywych materiałów na ten temat. Jednak nie da się zapanować nad całym internetem, szczególnie nad komunikatorami, poprzez które rozmawiają i przesyłają sobie linki uczniowie. Nic nie zastąpi wiedzy i zdrowego rozsądku.

Nuda i frustracja generują nienawiść

Jeszcze istotniejszą kwestią w kontekście sytuacji uczniów jest hejt. Jak wiemy, aktualnie młodzież do 18 roku życia nie może wyjść z domu bez obecności rodziców. Ten fakt, w połączeniu z niespożytkowaną energią, hormonami, lękiem, nudą, konfliktami rodzinnymi, godzinami spędzonymi przed komputerem i wieloma innymi czynnikami, budzą chęć wyładowania nerwów na otoczeniu, a szczególnie na słabszych rówieśnikach. Gdy nie można "wyżyć się" sportowo lub towarzysko w inny sposób, dużo prostszym rozwiązaniem jest internetowy hejt. Zresztą rosnącą skalę zjawiska obserwujemy nie tylko wśród młodzieży, lecz także u dorosłych: na facebooku, twitterze itp.

1. Hejt

2. Fake News

Joomla templates by a4joomla